Norwegian med underliggende resultatforbedring og høy fyllingsgrad i første kvartal
Norwegian legger i dag fram et kvartalsresultat som viser en underliggende resultatforbedring på i overkant av 400 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret. De interkontinentale rutene og den nordiske virksomheten bidrar spesielt positivt dette kvartalet. Fyllingsgraden var på solide 85 prosent, i et kvartal som tradisjonelt er preget av lavere reiseaktivitet, skriver flyselskapet i en pressemelding.
Resultatet før skatt (EBT) ble -992 millioner kroner, mot -777 millioner kroner i samme kvartal i 2015. Inkludert i tallene for 2016 er en kostnad på 528 millioner kroner, som knytter seg til drivstoffsikringer og valuta. Fyllingsgraden i første kvartal var 85 prosent, opp to prosentpoeng fra fjoråret. Nærmere seks millioner passasjerer fløy med Norwegian i første kvartal, en økning på 17 prosent. Den desidert sterkeste veksten hadde Norwegian på London Gatwick og ved de spanske basene. I Norden økte både antall passasjerer og markedsandeler.
– I dette kvartalet har vi en underliggende resultatforbedring på 400 millioner kroner, sammenlignet med fjoråret. Som tidligere, fyller vi flyene meget godt. Vår langdistanseoperasjon blir stadig viktigere, samtidig som vi har en stabil og god utvikling i de øvrige markeder, ikke minst i Norden. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene, ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Et økende antall forretningsreisende velger Norwegian, og vi har inngått flere viktige bedriftsavtaler dette kvartalet, noe som er et tegn på at man er opptatt av kvalitet til en lav pris, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Norwegian har lansert nye langruter mellom Paris og USA dette kvartalet, samt satt fem fabrikknye Boeing 737-800 og en Boeing 787-9 i rutetrafikk.
Foto: Boeing 737-800-maskin fra Norwegian. Fotograf: David Charles Peacock.